5 manieren om winterse vermoeidheid weg te nemen

Vindt u het moeilijker om uit bed te rollen in de winter als de temperatuur daalt en de ochtenden donkerder zijn? Als dat zo is, bent u niet de enige. Veel mensen voelen zich moe en traag in de winter.

Hier zijn 5 energie-gevende oplossingen die kunnen helpen – en sommige omstandigheden die soms de oorzaak kunnen zijn.

1. Laat wat zonlicht binnen

Naarmate de dagen korter worden, kunnen uw slaap- en waakcycli worden verstoord. Door het gebrek aan zonlicht produceert uw brein meer van het hormoon melatonine, waardoor u slaperig wordt.

Open uw jaloezieën of gordijnen zodra u opstaat om meer zonlicht in uw huis binnen te laten en buiten zoveel mogelijk natuurlijk daglicht in te nemen. Probeer zelfs een korte lunchwandeling te maken en zorg ervoor dat uw werk- en thuisomgeving zo licht en luchtig mogelijk zijn.

2. Zorg voor een goede nachtrust

Het verkrijgen van voldoende ongestoorde slaap is van vitaal belang om de wintermoeheid tegen te gaan.

Het is verleidelijk om in de winterslaapstand te gaan wanneer de winter toeslaat, maar dat slaperige gevoel dat je krijgt, betekent niet dat u langer moet blijven liggen.

Als u te veel slaapt, is de kans groot dat u zich overdag nog trager zult voelen. In de winter hoeven we eigenlijk niet meer te slapen dan in de zomer – we streven naar ongeveer acht uur stilstand per nacht en proberen elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan.

Zorg ervoor dat uw slaapkamer u helpt ontspannen en slaperig te zijn: verwijder de rommel, gebruik comfortabel en warm beddengoed en zet de tv uit.

3. Krijg regelmatig lichaamsbeweging

Oefening is misschien wel het laatste wat u wilt doen als u zich moe voelt op donkere winteravonden. Maar u zult misschien wel verrast zijn hoe energiek u zich voelt na elke dag betrokken te zijn bij een vorm van fysieke activiteit.

Oefening in de late namiddag kan helpen om vermoeidheid in de vroege ochtend te verminderen en ook uw slaap te verbeteren. Probeer het aanbevolen doel van 150 minuten trainen per week te bereiken.

De winter is een goed moment om te experimenteren met nieuwe en verschillende soorten activiteiten.

Als u bijvoorbeeld niet gewend bent aan lichaamsbeweging, reserveer dan een sessie bij een van de vele openluchtschaatsbanen die in de winter open zijn. Skaten is een goede all-round oefening voor beginners en liefhebbers. Er zijn ook veel droge skipistes en overdekte sneeuwcentra in het VK, die cursussen voor beginners zullen aanbieden.

Als u zin heeft om actiever te zijn kunt u badminton spelen in uw plaatselijke sportcentrum of een partijtje tennis of vijfvoetig voetbal spelen onder de schijnwerpers.

Als u het moeilijk vindt om gemotiveerd te raken om te sporten in de koudere, donkere maanden, concentreert u zich op de positieve punten – u zult niet alleen meer energie voelen, maar ook aankomen in de winter voorkomen.

4. Leer ontspannen

Voelt u zich onder druk om alles gedaan te krijgen tijdens de kortere daglichturen? Als dit het geval is, kan dit bijdragen aan uw vermoeidheid – stress heeft aangetoond dat u zich vermoeid voelt.

Er is geen snelle oplossing voor stress, maar er zijn enkele eenvoudige dingen die u kunt doen om deze te verminderen. Veel mensen vinden het toevoegen van meditatie, yoga, ademhalingsoefeningen of mindfulness-technieken in hun dag, helpt hen om te kalmeren en zich meer ontspannen te voelen.

5. Eet het juiste voedsel

Overgewicht of ondergewicht kunnen uw energieniveau beïnvloeden en u slaperig maken. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat u een gezond, uitgebalanceerd dieet eet.

Als de zomer voorbij is, is er een verleiding om de salades te dumpen en te vullen met zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals pasta, aardappelen en brood. U krijgt echter meer energie als u veel groenten en fruit in uw comfortmaaltijden opneemt.

Wintergroenten – zoals wortels, pastinaak, koolraap en rapen – kunnen worden geroosterd, gepureerd of in soep worden gemaakt om een verwarmend wintermaal voor het hele gezin te bieden. En klassieke stoofschotels en stoofschotels zijn geweldige opties als ze zijn gemaakt met mager vlees of peulvruchten en veel groenten.

U zult merken dat u in de wintermaanden meer naar suiker verlangt, maar probeer voedingsmiddelen met veel suiker te vermijden. Ze kunnen u heel veel energie geven, maar het is er één dat snel slijt.

Heb ik gezondheidsproblemen?

Hoewel het normaal is dat wij allemaal in de winter langzamer gaan werken, zijn er enkele medische aandoeningen die uw vermoeidheid kunnen veroorzaken.

Soms kan een gebrek aan energie en enthousiasme (lethargie) een teken zijn van winterdepressie. Medisch bekend als seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD), treft het ongeveer 1 op de 15 mensen, maar het kan worden behandeld. Lees meer over hoe u winterdepressie kunt herkennen.

Als uw vermoeidheid het hele jaar door ernstig is en aanwezig is, kunt u chronisch vermoeidheidssyndroom hebben.

Uw vermoeidheid kan ook in verband worden gebracht met een aandoening zoals bloedarmoede of een langdurige infectie die uw lichaam probeert op te ruimen.

Als uw vermoeidheid u ervan weerhoudt om uw normale leven te leiden of lang door blijft gaan, moet u contact opnemen met uw huisarts.

https://www.betternights.nl/