Paniekaanvallen en paniekstoornis

Symptomen, behandeling en zelfhulp tips

Als je ooit een plotselinge golf van overweldigende angst en angst hebt meegemaakt, ben je bekend met het gevoel een paniekaanval te hebben. Je hart bonst, je kunt niet ademen en je zou zelfs het gevoel kunnen krijgen dat je dood gaat of gek wordt. Onbehandeld, paniekaanvallen kunnen leiden tot paniekstoornissen en andere problemen. Ze kunnen er zelfs voor zorgen dat u zich terugtrekt uit normale activiteiten. Maar paniekaanvallen kunnen worden genezen en hoe eerder u hulp zoekt, hoe beter. Met de juiste behandeling en zelfhulp kun je de symptomen van paniek verminderen of elimineren, je zelfvertrouwen terugkrijgen en de controle over je leven terugkrijgen.

 

Wat is een paniekaanval?

Een paniekaanval is een intense golf van angst die wordt gekenmerkt door zijn onverwachte en slopende, immobiliserende intensiteit. Paniekaanvallen vallen vaak uit het niets, zonder enige waarschuwing, en soms zonder duidelijke trigger. Ze kunnen zelfs voorkomen wanneer u ontspannen of in slaap bent.

Een paniekaanval kan een eenmalige gebeurtenis zijn, hoewel veel mensen herhalende episodes meemaken. Terugkerende paniekaanvallen worden vaak veroorzaakt door een specifieke situatie, zoals het oversteken van een brug of spreken in het openbaar, vooral als die situatie eerder een paniekaanval heeft veroorzaakt. Meestal is de paniekaanjagende situatie een situatie waarin je je bedreigd voelt en niet in staat bent om te ontsnappen, wat de vecht-of-vluchtreactie van het lichaam triggert.

U kunt een of meer paniekaanvallen ervaren, maar op een andere manier perfect gelukkig en gezond zijn. Of uw paniekaanvallen kunnen optreden als onderdeel van een andere aandoening, zoals paniekstoornis, sociale fobie of depressie. Ongeacht de oorzaak, paniekaanvallen zijn behandelbaar. Er zijn strategieën die u kunt gebruiken om met de symptomen om te gaan, evenals doeltreffende behandelingen.

 

Paniekaanval tekenen en symptomen

De tekenen en symptomen van een paniekaanval ontwikkelen zich abrupt en bereiken meestal hun hoogtepunt binnen 10 minuten. Ze duren zelden meer dan een uur, en de meeste eindigen binnen 20 tot 30 minuten. Paniekaanvallen kunnen overal en op elk moment gebeuren. Je hebt er misschien een terwijl je in de winkel bent, op straat loopt, in je auto zit of thuis op de bank zit.

 

Paniekaanval symptomen zijn onder meer:

  • Kortademigheid of hyperventilatie
  • Hartkloppingen of hartkloppingen
  • Pijn op de borst of ongemak
  • Trillen of beven
  • Verstikking gevoel
  • Onwerkelijk voelen of los van uw omgeving
  • Zweten
  • Misselijkheid of maagklachten
  • Duizelig, licht in het hoofd of zwak voelen
  • Gevoelloosheid of tintelingen
  • Heet of koud flitsen
  • Angst om te sterven, de controle te verliezen of gek te worden

 

Tekenen en symptomen van paniekstoornis

Hoewel veel mensen slechts één of twee paniekaanvallen zonder verdere afleveringen of complicaties ervaren – en er is weinig reden om je zorgen te maken als je dat bent – ontwikkelen sommige mensen een paniekstoornis. Paniekstoornis wordt gekenmerkt door herhaalde paniekaanvallen, gecombineerd met belangrijke gedragsveranderingen of aanhoudende angst over verdere aanvallen.

 

U lijdt mogelijk aan een paniekstoornis als u:

  • Ervaar frequente, onverwachte paniekaanvallen die niet aan een specifieke situatie zijn gebonden
  • Maak je veel zorgen over het hebben van een nieuwe paniekaanval
  • Gedraagt ​​zich anders vanwege de paniekaanvallen, zoals het vermijden van plaatsen waar je eerder in paniek bent geraakt

Hoewel een enkele paniekaanval maar enkele minuten kan duren, kunnen de effecten van de ervaring een blijvende indruk nalaten. Als je paniekstoornis hebt, hebben de terugkerende paniekaanvallen een emotionele tol. De herinnering aan de intense angst en angst die je voelde tijdens de aanvallen kan een negatieve invloed hebben op je zelfvertrouwen en een ernstige verstoring van je dagelijkse leven veroorzaken. Uiteindelijk leidt dit tot de volgende symptomen van paniekstoornissen:

Anticiperende angst – In plaats van je ontspannen te voelen en je normale zelf te voelen tussen paniekaanvallen, voel je je angstig en gespannen. Deze angst komt voort uit de angst voor toekomstige paniekaanvallen. Deze “angst voor angst” is meestal aanwezig en kan zeer invaliderend zijn.

Fobische vermijding – Je begint bepaalde situaties of omgevingen te vermijden. Deze vermijding kan gebaseerd zijn op de overtuiging dat de situatie die u vermijdt een eerdere paniekaanval veroorzaakte. Of u vermijdt plaatsen waar ontsnappen moeilijk zou zijn of hulp zou niet beschikbaar zijn als u een paniekaanval zou hebben. Tot het uiterste wordt fobische vermijding agorafobie.

X