Waarom investeren in reclame fotografie?

Verschil tussen commerciële & reclame fotografie

Bedrijfs- en reclame fotografie wordt gebruikt voor promotionele doeleinden in plaats van het behouden van een herinnering of het vertellen van een verhaal zoals in fine-art fotografie en fotojournalistiek. Het verschil tussen commerciële en reclame fotografie is focus en techniek.

Commerciële fotografie

Commerciële fotografen nemen foto’s van gebouwen, modellen, koopwaar, artefacten en landschappen, die worden gebruikt voor promotionele doeleinden in bijvoorbeeld tijdschriften, rapporten, advertenties en catalogi. Commerciële foto’s worden gewoonlijk gebruikt in de detail- en groothandel en in verkoopmateriaal of voor promotionele inspanningen. In de commerciële fotografie, is de volledige fotoshoot gewijd aan het product of dienst dat wordt gefotografeerd. De verlichting, de styling en de achtergrond zijn in het algemeen enigszins neutraal om niet ten koste gaan van het product.

Reclame fotografie

De wereld van de reclamefotografie is breder door de scala aan technieken die worden gebruikt, die veel groter is dan in de bedrijfsfotografie. De reclame fotograaf heeft een grotere creatieve vrijheid om te interpreteren hoe de producten, diensten, levensstijlen en ideeën fotografisch kunnen worden gepresenteerd. Reclame fotografen zijn vaak experts op het gebied van marketing, vormgeving, bedrijfsbeheer en verkooptrends. Naar schatting 80% van alle reclamecampagnes gebruiken fotografie volgens Goldprints.com.

Commerciële en reclame fotografen moeten de nieuwste tools en technologie gebruiken om concurrerend te blijven. Het gaat hierbij om zowel camera’s als lenzen, flitsapparatuur en beeldbewerkings methodes. Voor professionele commerciële en reclame fotografen is het noodzaak om gelijke tred te houden met de trends en up to date te blijven met wat bedrijven in hun presentaties en verkoop campagnes gebruiken om concurrerend te blijven.

Naar schatting 70 tot en met 75% van het werk van een commerciële en reclame fotograaf is het verkopen en beheren van beelden, in tegenstelling tot het nemen van foto’s. De meeste commerciële en reclame fotografen werken met Adobe Photoshop in combinatie met Adobe Lightroom voor het verwerken van grote hoeveelheden foto’s. In tegenstelling tot landschaps en andere vormen van fotografie vereist bedrijfs- en reclame fotografie bijna altijd een perfect beeld. Commerciële en publicitair fotografische afbeeldingen moeten effectief vergroot kunnen worden op grootte van een poster of billboard, os op de zijkant van een vrachtwagen bijvoorbeeld.

In een cultuur vol met mobiele telefoon camera’s en duizenden klikken per dag, is het gemakkelijk om te vergeten wat het belang is van specialistische fotografie. We mogen niet vergeten dat iedereen een foto kan nemen, maar niet elke foto verdient een reclamecampagne. Wie niet vertrouwd is met het voordeel van het werken met een reclame fotograaf kan aan zijn of haar commerciële doelstellingen voorbij schieten.

Waarom investeren in reclame fotografie?

Consumenten zijn visueel. Om succesvol te zijn in de markt van vandaag, moeten bedrijven deze visuele aard aanboren. Niet alleen dat, maar consumenten hebben ook een bijzonder korte attentie span. Marketeers hebben slechts een paar milliseconden om een indruk te maken. Alleen afbeeldingen en uitingen die opvallen kunnen volledig aandacht van de consument vangen.

Consumenten werden veertig jaar geleden op een dag gebombardeerd met ongeveer 500 dagelijkse advertenties. Nu wordt dat aantal wordt geschat op 10.000 per dag.

Hoeveel van die 10.000 uitingen maken een indruk sterk genoeg om in het achterhoofd van de consument te blijven hangen? Hoeveel aandacht met je krijgen om hen te verleiden om de bijbehorende inhoud te lezen?

Het is de vaardigheid van een reclamefotograaf om een foto te creëren dat deze aandacht kan vangen.

Het nieuwste onderzoek over de kracht van fotografie in de reclame maakt dit eenstemeer duidelijk. Mochten er nog twijfels zijn over de kracht van foto’s in reclame dan kunnen die nu weggenomen worden door deze resultaten. Marketing uitingen met pakkende en relevante foto’s ontvangen 94 procent meer response dan die zonder foto’s. Persberichten met foto’s trekken 15 procent meer bezoek dan berichten met alleen tekst. 60 procent van de online consumenten zegt dat ze liever kopen bij bedrijven waarvan de vermeldingen een afbeelding bevatten. Meer dan tweederde van de online shoppers melden dat product afbeeldingen een belangrijk onderdeel van hun aankoopbeslissingen is.

Het is duidelijk dat, consumenten meer genegen zijn een product te kopen dat ze in detail hebben gezien. Dit betekent dat bedrijven behoefte hebben aan goede productfoto’s. Dit vereist op zijn beurt een goede reclame fotograaf. Door diepgaande expertise op het gebied van verlichting, hoeken, verhoudingen en kleur, stelt de fotograaf het bedrijf in staat haar marketing communicatie doelen te bereiken. 

Wat gebeurt er als de foto die gecommuniceerd wordt aan consumenten van slechte kwaliteit is? Het bedrijf stuurt dan de verkeerde boodschap en dit zegt op zijn beurt dan weer veel over de professionaliteit van het bedrijf. Als er duidelijk niet geinvesteerd wordt in website, foto’s en informatie, zal dan de rest wel in orde zijn? Marketeers willen de beste kant van hun merk beste tonen, maar slechte foto’s tonen hun ergste. Het is ironisch dat veel bedrijven bereid zijn aanzienlijke bedragen te besteden de verspreiding en bereik van hun marketingcampagnes maar niet investeren in de reclame fotografie die ze nodig hebben om deze campagnes om succesvol te maken. Per slot van rekening gaat het om conversie en niet om bereik. 

Professionele fotografen kunnen bedrijven helpen bij de uitvoering van succesvolle advertentiecampagnes en het bereiken van hun marketing communicatie doelstellingen. De reclame fotograaf is een belangrijk lid van het marketing en PR team.

De waarde van de reclame fotografie

(reclamefotografie door fotograaf Vincent Hartman uit Zwolle voor BMA Ergonomics Zwolle)

Welke emotionele reactie wilt u uw campagne laten oproepen? Niet alle marketeers begrijpen het belang hiervan. De juiste foto kan het publiek emoties laten voelen van opwinding, vertrouwen, romantiek, vrijheid of angst. Een reclame fotograaf weet hoe deze sfeer te creëren en de fotografie wakkert de juiste emoties aan om de marketing doelen te bereiken. Ze helpen mee aan het ontwikkelen van de reputatie van het merk en het cultiveren van relaties met consumenten.  

Door gebruik te maken van de expertise van de reclame fotograaf, kunnen marketeers succesvol hun product of dienst laten onderscheiden van de concurrentie!

https://www.studiovhf.com/reclamefotografie/