Fietsen zijn enkelsporige, door pedalen aangedreven voertuigen met twee wielen die achter elkaar op een frame zijn gemonteerd. De term fietser worden gebruikt om een bestuurder van dit voertuig te beschrijven. Een fiets is een complexe machine met talloze bewegende onderdelen. Veel mensen zijn niet bekend met die onderdelen, dus als er iets mis gaat wijzen ze gewoon naar een plek op hun fiets. Ongeacht het niveau van fietsvaardigheid, zelfs bij de beste fietsers weten de meeste mensen niet precies hoe het in elkaar zit. Elk onderdeel van een fiets, die uit meerdere onderdelen bestaat, is belangrijk voor de werking van het geheel. Wil je je fiets laten repareren, dan is het handig om de namen van de onderdelen op je fiets te kennen voor als je dit voorlegt aan de fietsenmaker. Laten we daarom beginnen met de basiselementen van iedere fiets. StuurFietsen hebben een stuurbediening mechanisme dat een stuur wordt genoemd. Het is een soort hendel die meestal met een stuurpen op de stuurbuis van de vork wordt gemonteerd. Het heeft handvaten en een plek om remgrepen, verstellers en andere apparaten te bevestigen. Een verlaagd stuur en een plat stuur zijn de twee verschillende soorten fietssturen. Terwijl racefietsen een verlaagd stuur gebruiken, gebruiken hybrides, mountainbikes en stadsfietsen meestal een plat stuur. SchokdemperDit is een apparaat dat mechanisch of hydraulisch is en is gemaakt om schokken vanuit de weg te dempen en te absorberen. Voor fietsen met vering zijn schokbrekers leverbaar. Dit mechanisme beperkt hoe snel een door een bepaalde impact veroorzaakte vering weer wordt geabsorbeerd. Schokken worden via schokdempers omgezet in een ander soort energie. Bovenste buisHet frame onderdeel dat de balhoofdbuis en de zitbuis met elkaar verbindt, wordt de bovenbuis genoemd. Dit gebied, ook wel de dwarsbalk genoemd, is waar de berijder overheen hangt om zich aan de fiets vast te klampen. De bovenbuis is misschien licht gebogen, maar staat vaak horizontaal ten opzichte van de grond. Sommige fietsen maken het echter eenvoudiger om op en af de fiets te springen door een verticale hoek te hebben of geen bovenbuis te hebben zoals bij een omafiets. OnderbuisMeestal loopt de onderbuis van de balhoofdbuis naar het pedaal of de trapas. Gezien zijn lengte en dikte geeft deze buis het frame zijn mate van robuustheid. Hier bevinden zich een bidonhouder en meestal het embleem van de fietsfabrikant.
|