Drie problemen met chiptuning

Motorchip Tuning is een populaire modificatie voor veel auto’s. Het is een relatief kleine upgrade die de prestaties van uw auto op vele manieren drastisch kan verhogen. Maar zelfs dat extra vermogen kan de motorcomponenten over normale stress-toleranties verdrijven. Als u deze wijziging overweegt, moet u het uzelf stellen of het een goed idee is. Is chip tuning slecht voor je auto?

 

Motor afstemmen is in wezen uw voertuigen in kaart brengen van de fabriekspecificaties naar een geoptimaliseerd voor uw specifieke voertuig. Er zijn verschillende technische methoden van tuning. Een van de meest populaire methoden is om een timingsensor te installeren die uw auto nauwkeuriger timing geeft. Met timing kan uw auto soepeler en efficiënter worden uitgevoerd zonder de macht in gevaar te brengen. Sommige van de andere populaire modificaties omvatten het aanpassen van de boring en de slag van de cilinderkleppen, het vervangen van cilinderkoppen en het vervangen van motoren met nokkenassen.

Een van de meest populaire modificaties is echter om een diagnostische poort te installeren.

 

De diagnostische poort is in wezen een kleine elektronische besturingseenheid of ECU, die de prestaties van uw auto bewaakt. Wanneer u een chiptuning-software installeert, communiceert deze rechtstreeks met de ECU. Vanaf dat moment kan de ECU in staat zijn om de verschillende parameters van uw voertuig in kaart te brengen en aan te passen aan de vlieg op basis van de gegevens die het ontvangt. Het kan de ECU vertellen wanneer u de luchtdruk, brandstofmengsel, ontstekingstiming, ontstekingspoelentemperatuur en meer kunt verhogen of verlagen, en meer. De ECU kan ook de brandstofafgifte in kaart brengen aan verschillende delen van uw motor, waaronder de Crankhoud- en Cilinderkopverbrandingskamer. Het resultaat is een betere prestatie, een hoger brandstofverbruik en een efficiëntere motorbewerking.

 

Dus is het slecht als ik het zelf doe? Nou, soms moet je gewoon dingen op een bepaalde manier doen om ze goed te krijgen.

Verschillende auto’s hebben verschillende systemen, dus je hoeft misschien niet dezelfde tweaks aan elk systeem op je auto te maken. Dat gezegd hebbende, er zijn nog steeds enkele kwaliteitskwesties waarvan u op de hoogte moet zijn. Een ding om op te merken is dat timing meestal stabiliseert nadat je het gaspedaal in een auto als deze hebt verwijderd. Dus een slechte chipafstemming kan het hele systeem onstabiel maken, wat leidt tot versnelde slijtage op de verschillende systemen.

 

Een ander probleem dat u tegenkomt, is het verminderde brandstofverbruik als gevolg van de niet-afgestemde katalysator. Als u veel paardenkracht hebt, ziet u een aanzienlijke toename van het brandstofverbruik, omdat een afgestelde auto niet zoveel brandstof verbrandt onder dezelfde belasting. Dus hoewel een chip-afgestemde auto beter zal presteren dan een aandelenauto, kan het nog steeds meer brandstof consumeren omdat het gevoeliger is voor de verschillende variabelen. Aan de andere kant, als je een hoge paardenspeler hebt, heb je misschien brandstofefficiëntie opgeroepen om te compenseren voor verhoogde prestaties.

 

Last maar zeker niet het minst, je zult moeten omgaan met het geluidsprobleem. Het is een bekend feit dat mechanische tuning ongeveer 25% meer ruis kan toevoegen dan alleen reguliere tuning. Maar houd er rekening mee dat terwijl uw motor actief is, andere componenten ook binnen werken. De koppeling zal bijvoorbeeld tijdens elke verschuiving ten minste een paar keer contact maken met de suspensie. Dus terwijl een aandelenauto alleen een lage piepen maakt, produceert een mechanisch afgestemde auto een veel dieper, hardnekkig geluid. Samenvattend zal mechanische afstemmen toevoegen aan de prestaties van uw auto, maar het kan ook leiden tot een slecht brandstofverbruik en de algehele armere prestaties dan een aandelenauto.

Klik hier voor meer informatie Chipperformance